A Pikk Dáma Csajkovszkij harmadik Puskin megzenésítése.
A szeretet, szerelem, szenvedély, halál operája.
Csajkovszíj szövegkönyve nagyban eltér Puskin novellájától, mely a szerényszármazásu, nagyravágyó Hermannt, mint minden eszközt megragadó, a gyors és biztos meggazdagodáshoz mindenkit kihasználó, még a szerelmét is feláldozó gátlástalan alakként ábrázolja, akinek egyenes útja a bolondokháza.
Ezzel szemben az opera szövegkönyve romantikus melódrámát formál Puskin irónikus karcolatából. Eszerint, Hermannt a jobb sorsra érdemes ifjút Liza iránti társadalmilag reménytelen szerelme űzi a kártya szenvedély felé. Az opera Liza szerepét is átformálja, aki képes szerlméért életét is feláldozni. Hermann úgytüdja, hogy a Lizát nevelő grófnő bitokában van annak a 3 kártyának, amellyel óriási összegeket nyert, és szerezte hihetelen gazdagságát, de tudja az átkot is, ha a grófnő harmadszor is elárulja a kártya titkát meghal. Hermann elrejtőzik a grófnő szobájában, és amikor az gyanutlanul énekelget, fegyvert fog rá, és a grófnő ijedtében meghal,de halálakor elárulja a kártya titkát. Liza iszonyodva talál rá a kétségbeesett Hermannra, és a gófnő holtestére.
Liza kéri Hermannt, hogy utazzanak el együtt, de a férfi csak a három nyerő kártyára tud gondolni. Találkoznak, de Hermann elrohan és Liza kétségbeeésében megöli magát.
Hermann valóban nagyon sok pénzt nyer a megismert kártyával, a hármas hetes és ásszal, de az utolsó partiban az ász helyett a pikk dámát huzza, a lapról az öreg grófnő kacsint rá A fiatalmber összeomlik a borzalomtól és leszúrja magát, őrűlt tudatától a halál váltja meg, de hahalálában is csak Lisára gondol.
Cajkovszij csodálatos zenéje kifejezi a fiatalok egymás közötti szeretetét, szerelmét, Hermann kártya iránti szenvedélyét, ami mögött ugyancsak Liza szerelme áll, mert meg kell gazdagodnia , hogy méltó legyen a szeretett nőhöz. A lenyügöző tenor áriát Molnár András, Lizát a szopránt Bátori Éva, mig a grófnő lenyügöző áriáját Takács Tamara énekelte és büvölte el a közönséget.
Utolsó kommentek